Fotograf: Lovisa Falk

Hållbar textil – grund

Ansök via SchoolSoft

Är du intresserad av mode och kläder?

Hållbar textil – grund kan leda vidare till studier inom textilformgivning, mode och hantverk.

Skapa egna tyger och sy egna kläder

Vi går från tråd till tyg och från tyg vidare till kläder och inredningstextilier. Vi fokuserar på hållbarhet och låter detta vara en tanke som finns med i allt vi gör.

Textil- och modeindustrin jobbar ofta på ett ohållbart sätt. Det krävs en omställning inom hela branschen. I ditt framtida yrke är du en viktig del i den förändring som måste ske. Hos oss lär du dig hantverket och samtidigt får du verktygen och kunskaperna du behöver för att kunna jobba mer hållbart och cirkulärt utifrån ett kreativt hantverksperspektiv.

Målet med utbildningen är att du ska utvecklas, testa nya tekniker och inhämta kunskaper som väcker din lust att skapa. Vi vill också öka din medvetenhet för ett hållbart textilt skapande. Du får en bred grund att stå på som ger dig möjlighet att läsa vidare inom det textila området.

Inom de två huvudområdena, sömnad och vävning, arbetar du i projektform. Teoretiska och praktiska kunskaper varvas och anpassas efter det aktuella arbetet. Ett av projekten erbjuder en fördjupning där du själv väljer inriktning och utformar dina egna mål.

Fotograf: Lovisa Falk, Gestaltande fotografi, 2022/2023

Efter Hållbar textil – grund kan du läsa vidare på utbildningarna Hållbar textil – sömnad och Hållbar textil – vävning eller söka vidare till studier inom konst, mode och/eller det textila området på högskolor som till exempel Konstfack, Beckmans skola, Textilhögskolan i Borås och HDK.

På Instagram kan du se hur vi arbetar: instagram.com/hallbartextilgamleby

Större delen av året arbetar vi i projektform med vävning, sömnad och mönsterkonstruktion. Varje vecka har du även lektioner i formgivning, hantverk (stickning, virkning, broderi), kroki och materiallära. Du har stor frihet att utveckla dina egna projekt inom de ramar som vi sätter.

Inom vävningen kommer du att få formge, planera, sätta upp och genomföra dina egna unika vävar. Du utgår alltid från din egna idé och skiss och du kan välja att väva beklädnadstyg och/eller inredningstextilier. Tyngdpunkten ligger på att du ska få en känsla för materialet, förstå tekniken och att vara kreativ.

Inom sömnad och mönsterkonstruktion utgår du från din egen design och dina egna mått och konstruerar kjol, skjorta, byxa och trikå. Därefter syr du upp ditt plagg i tyger som passar din valda modell.

Fotograf: Lovisa Falk, Gestaltande fotografi, 2022/2023

I ämnet formgivning går vi tillsammans igenom grundläggande skisstekniker. Kroki är en viktig del i formgivningen som återkommer varje vecka och du får träna ditt öga och din känsla för form. Du får också kunskap i presentation och utställningsteknik. I formgivningen vill vi förmedla metoder som hjälper dig att börja hitta ditt eget uttryck.

Vi går även igenom grunderna i stickning, virkning och broderi. Du får sedan möjlighet att tillämpa dessa i dina egna projekt.

Under året gör vi ett antal studieresor. Vi besöker intressanta skolor, arbetsplatser och utställningar. Vi genomför också egna utställningar på och utanför skolan.

Studierna är på heltid och under övrig tid har du tillgång till skolans salar och verkstäder. Det finns även möjlighet att komplettera ditt gymnasiebetyg med behörigheter i enstaka ämnen som du saknar.

Utbildning kräver inga förkunskaper inom textil – vi startar från grunden. Men vi förutsätter att du har viljan och drivkraften att lära nytt.

Med din ansökan skickar du ett personligt brev där du beskriver dig själv och dina mål med utbildningen. Efter inskickad ansökan blir du kontaktad för en kortare intervju via telefon.

Antagningen sker löpande vilket innebär att vi antar deltagare allt eftersom ansökningarna kommer in.

Utbildningen berättigar till studiemedel från CSN på gymnasienivå. Utbildningen kan även berättiga till högre bidragsnivåstudiestartsstöd eller arbetsförmedlingens aktivitetsstöd om du uppfyller de villkor som krävs för stöden.

Ansök via SchoolSoft