Gestaltande fotografi

Ansök via SchoolSoft

Brinner du för fotografi och vill skapa en personlig portfolio?

Arbeta konstnärligt med fotografi

Gestaltande fotografi vänder sig till dig som vill arbeta konstnärligt med fotografi och förbereder dig för studier på konstnärlig högskola. På skolan har du tillgång till kamera och redigering dygnet runt. Största delen av kursen arbetar du med individuella projekt som låter dig utveckla ditt eget sätt att berätta.

Fotograf: Smilla Weber, Gestaltande fotografi, 2022/2023

Tidningen Kamera & Bild har gjort ett stort reportage om fotoutbildningarna: Gamleby folkhögskola: Med öga för konsten.

Kamera & Bild har även skrivit om livet efter fotoutbildningen: Så blev tiden efter Gamleby folkhögskola – för Alice Hedström

Lyssna på Fotosidan Poddradio där de intervjuar fotoskolans kursföreståndare och lärare Simon Mlangeni-Berg: Fotosidan Poddradio #116 – Simon Mlangeni-Berg, fotograf och konstnär.

På Instagram kan du se hur vi arbetar: instagram.com/gamleby_gf

Vi ser på inspirerande fotografi, analyserar och diskuterar hur vi kan lära av andras arbete. Vi bjuder in framstående fotografer och konstnärer som beskriver sina kreativa processer och ger workshops i bland annat hur man gör en Artist Book. Vi besöker gallerier och museer för samtidskonst som en förberedelse inför att delta i en utställning med egna verk.

Två personer redigerar bilder vid datorerFotograf: Smilla Weber, Gestaltande fotografi, 2022/2023

På skolan finns professionell fotoutrustning som du har tillgång till dygnet runt. Du får möjlighet att prova experimentella analoga metoder med fotografiskt material och och lär dig presentera dina fotografier som böcker och utställningar.

Gästlärare

Vi bjuder ofta in gästlärare till kursen och några av dem som medverkat är:

Theo Elias, fotograf
Anna Clarén, fotograf
Göran Segeholm, föreläsare
Anders Petersen, fotograf
Anna-Karin Rasmusson, konstnär
Lars-Erik Hjertström Lappalainen, kritiker
Björn Dawidsson, fotograf
Lisa Grip, fotograf
Fia Doepel, fotograf
Olle Essvik, konstnär
Julia Peirone, fotograf
Boitumelo Motaou, fotograf (Sydafrika)
Carolina Navas Guiterres, fotograf (Colombia)
Kegomoditswe Mohithli, fotograf (Sydafrika)
Nkuli Mlangeni, konstnär (Sydafrika),
Linda Bergman, chefredaktör Verk tidskrift
Jenny Morelli, chefredaktör Fotografisk Tidskrift
Martina Hoogland Ivanow
Anna Sundström
Eva Hagman
Johan Westin

Antagningen sker utifrån 8 till 10 arbetsprover, som du skickar in med ansökan, samt intervjuer.

Utbildningen berättigar till studiemedel från CSN på gymnasienivå. Utbildningen kan även berättiga till högre bidragsnivå, studiestartsstöd eller arbetsförmedlingens aktivitetsstöd om du uppfyller de villkor som krävs för stöden.

Ansök via SchoolSoft