Fotografiska processer – distans

Vill du fördjupa dig i fotografiets inneboende möjligheter och utveckla din visuella gestaltning?

Reflektera över den kreativa processen

Det här är en kurs för dig som vill reflektera över den kreativa processen och diskutera dina bilder för att bättre kunna beskriva och utveckla din visuella gestaltning.

Att studera på distans innebär att det mesta av undervisningen sker via internet. Det är flexibelt och bekvämt för dig som inte kan eller vill flytta och som kanske vill jobba samtidigt som du studerar.

Undervisningen varvar internetbaserade praktiska övningar med teoretiska studier i fotografi. Konstruktiv bildkritik och diskussioner utgör en viktig del i utbildningen.

Fotograf: Smilla Weber, Gestaltande fotografi, 2022/2023

Lyssna på Fotosidan Poddradio där de intervjuar fotoskolans kursföreståndare: Fotosidan Poddradio #116 – Simon Mlangeni-Berg, fotograf och konstnär.

Tidningen Kamera & Bild har gjort ett stort reportage om fotoutbildningarna: Gamleby folkhögskola: Med öga för konsten.

Kamera & Bild har även skrivit om livet efter fotoutbildningen: Så blev tiden efter Gamleby folkhögskola – för Alice Hedström.

På Instagram kan du se hur vi arbetar: instagram.com/gamleby_gf

Kursen har en studietakt på 100 % och inleds med en gemensam träff i Gamleby. Här lär du känna de andra deltagarna och deras arbeten.

Varje vecka har vi kritikklass eller handledningssamtal då vi fördjupar oss i våra fotografiska arbeten och reflekterar över utförda uppgifter.

I vårt digitala klassrum följer du föreläsningar och workshops. Kursen har också en egen diskussionsgrupp som du alltid har tillgång till online. Där kan du prata med lärare och kurskamrater oavsett var i världen du befinner dig för tillfället.

I slutet av januari har vi en gemensam träff i Gamleby. Till den bjuder vi in en fotograf eller konstnär som ger dig inspiration i ditt arbete. Kursen avslutas i slutet av maj eller början av juni med en gemensam utställning.

Kursträffar

Följande datum är inplanerade för kursträffar i Gamleby läsåret 2024/2025:

22-23 augusti 2024, v. 34, to-fr, (obligatorisk träff)
8-9 januari 2025, v. 2, to-fr, (obligatorisk träff)

Fler datum kan tillkomma för studiebesök, utställningar och extrainsatta workshops.

Antagningen sker utifrån Skype-intervjuer och 8 till 10 arbetsprover, som du skickar med din ansökan.

För att genomföra utbildningen behöver du en kamera och en dator med internetuppkopling. Som deltagare får du fri tillgång till Adobe Creative Suite under hela din studieperiod.

Utbildningen berättigar till studiemedel från CSN på gymnasienivå. Vid distansstudier kan du även söka merkostnadslån för både resor och boende när du behöver åka till Gamleby.