Fotograf: Lovisa Falk

Hållbar textil – vävning

Ansök via SchoolSoft

Har du en grundutbildning i vävning och vill fördjupa dina kunskaper och förverkliga dina idéer och din kreativitet?

Skaparprocessen, handlaget och avancerade tekniker

På utbildningen Hållbar textil – vävning ligger tyngdpunkten på skaparprocessen, handlaget och avancerade tekniker. Skissning, provvävning och vävning är tre viktiga delar i arbetet mot slutmålet.

Under året arbetar du självständigt och mestadels i projektform. Du får möjlighet att förverkliga dina egna idéer, experimentera och leta målmedvetet mot just den kvalitet och känsla som du söker. Vi vill också utmana dig att tänka hållbart, både ekonomiskt och ekologiskt, för dig själv och andra.

Fortlöpande får du kunskaper i bindningslära samt en inblick i hur man analyserar vävar. Tillsammans med de andra textila utbildningarna på skolan får du prova fler textila tekniker, såsom textiltryck och broderi.

Målet är att du ska utvecklas, använda vävtraditionen som ett hjälpmedel och låta dig inspireras av din omgivning. Vi vill att du ska våga se och testa dina och vävens möjligheter, experimentera och finna lusten i att skapa.

På Instagram kan du se hur vi arbetar: instagram.com/hallbartextilgamleby

Utbildningen har endast ett fåtal platser och tillämpar en individuell studieplan där du, med handledning av lärarna, lägger upp ditt eget år med projekt och mål.

Fotograf: Lovisa Falk, Gestaltande fotografi, 2022/2023

Utbildningen ger därför möjlighet till fördjupning inom en mängd områden. Lärarna finns alltid där för handledning och ett par timmar i veckan erbjuds även vävteori. Du kan också vara med på de andra textilutbildningarnas ämnen, såsom kroki, textiltryck, materiallära formgivning och mönsterkonstruktion.

Under året gör vi studieresor som inspirerar och vi besöker utställningar och skolor. Vi genomför också egna utställningar på och utanför skolan.

Tillsammans med övriga skolan genomför vi aktiviteter, såsom föreläsningar, konserter, teater och hälsoaktiviteter.

För att kunna ansöka till Hållbar textil – vävning behöver du antingen ha gått Hållbar textil – grund eller ha motsvarande förkunskaper. Kontakta gärna kursens lärare om du känner dig osäker på om dina förkunskaper räcker.

Tillsammans med din ansökan skickar du bilder på dina tidigare arbeten och ett personligt brev där du beskriver dig själv och dina mål med utbildningen. Efter inskickad ansökan blir du kontaktad för en kortare intervju via telefon.

Antagningen sker löpande, vilket innebär att vi antar allt eftersom ansökningarna kommer in.

Utbildningen berättigar till studiemedel från CSN på gymnasienivå.

Ansök via SchoolSoft